کد مطلب:212779 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:30

حلق، ریه و اعضای دیگر
در حلق دو راه قرار دارد: یكی متصل به ریه كه حلقوم نامیده می شود و صدا از آن بیرون می آید، و دیگری مری كه غذا را به معده می رساند؛ و برای این كه در موقع خوردن غذا چیزی از راه حلقوم وارد ریه نشود، خداوند حكیم سرپوشی برای حلقوم قرار داده تا هنگام غذا خوردن مثل دریچه محكمی روی حلقوم قرار گیرد و نگذارد چیزی به ریه برسد و آن را مجروح كند. كیست كه شش را آن چنان آفریده كه بدون كمترین سستی، پیوسته هوای خارج را بگیرد و به بدن برساند كه اگر مختصری از حركت بایستد و هوای صاف را به بدن نرساند، آدمی تلف می شود؟

چه كسی معده را عضلانی خلق كرده و دیوارهای آن را محكم و زبر قرار داده كه بتواند هر نوع غذایی را هضم كند، و جگر را نرم و لطیف قرار داده تا خلاصه چیزی كه از هضم معده به دست آمده در آن جا به ترتیب دیگری لطیف تر از هضمی كه قبلا شده است هضم شود و به مصرف بدن برسد؟ آیا ممكن است این امور كه هر یك دارای حكمت ها و مصلحت هاست، خود به خود بدون خالقی حكیم به این نظم و ترتیب صحیح موجود شود؟



[ صفحه 346]



فكر كن،ای مفضل، چگونه مغز استخوان را كه نازك و لطیف است در میان لوله های محكمی نگهداری كرده تا ضایع نگردد. و خون را در رگ ها حفظ فرموده تا از بدن بیرون نرود، و به جاهای لازم جاری گردد. ناخنها را در اطراف انگشتان قرار داده، برای آن كه در كارها كمك انگشتان باشد، و گوشت را بر رانها و نشستگاه قرار داده، برای آن كه انسان راحت بنشیند. ملاحظه می كنی كسی كه بدنش لاغر است اگر بالش یا فرش نرمی میان او و زمین نباشد در موقع نشستن چگونه ناراحت می شود.